Tym razem zajmiemy się utworzeniem systemu do monitoringu z wykorzystaniem mini komputerka Raspberry Pi ( w moim przypadku jest to 2-jka ) wykorzystując do tego kamerkę SONY Eye z konsoli PlayStation 3. Może być wykorzystana także inna kamerka USB kompatybilna z Raspberry. Dzięki temu będziemy mieli energooszczędny i w miarę mobilny system monitoringu ( dostęp poprzez WIFI ) bez dodatkowych wydatków – wykorzystujemy to co już posiadamy 🙂 Dostęp do monitoringu odbywa się poprzez przeglądarkę internetową – tak więc każde urządzenie z przeglądarką internetową i dostępem do sieci będzie mogło zostać wykorzystane do monitoringu.
Instalacja oprogramowania
Jeśli chodzi o obsługiwane kamerki USB przez Raspberry, to pełną listę znajdziemy tutaj: RPi Kamerki USB Jak widać obsługiwane są także starsze kamerki z Playstation 2 czyli EyeToy PS2.
Na komputerku Raspberry został wykorzystany system Ubuntu Mate z uwagi na bezproblemową pracę z modułami WIFI ( nie trzeba nic instalować ) – moduł WIFI zostanie wykryty automatycznie.
Po podłączeniu kamerki, modułu WIFI do Raspberry Pi ( nie jest wymagane dodatkowe zasilanie przy takiej konfiguracji – zasilacz 2A / Raspberry Pi 2 ) logujemy się na naszej malince poprzez klienta SSH ( dla Windowsa wykorzystujemy Putty ):
ssh user@[IP_MALINKI]
Jeśli nie znamy adresu IP Raspberry a nie chce się nam podłączać komputerka pod monitor, skanujemy IP w naszej sieci lokalnej wykorzystując pakiet nmap ( dostępny w zasadzie na wszystkie platformy ):
sudo nmap -sn -PE 192.168.1.0/24
Po zalogowaniu się na Raspberry wpisujemy w terminalu poniższe polecenie instalacyjne:
sudo apt-get install motion
Następnie instalujemy wymagany pakiet FFMPEG:
sudo apt-get install ffmpeg
Konfiguracja
Przechodzimy do pliku konfiguracyjnego znajdującego się w lokalizacji: /etc/motion/motion.conf dokonując zmian jak poniżej:
width: 640 height: 480 stream_localhost off webcontrol_localhost off
Uruchamiamy nasz video serwer wydając poniższe polecenie w terminalu:
motion -n
Wyłączenie serwera wykonujemy poprzez skrót klawiszowy: CTRL+D
Jeśli chcesz aby proces został uruchomiony w tle, to uruchamiamy motion bez żadnych parametrów !
Do łączenia się z serwerem video wykorzystujemy protokół HTTP, czyli łączymy się przez zwykłą przeglądarkę WWW, podając IP wraz z odpowiednim portem:
http://192.168.32.47:8081
Screenshoty z kamerki magazynowane są tutaj: /var/lib/motion
Odświeżanie obrazu z kamery w oknie przeglądarki odbywa się z szybkością 1 FPS. Oczywiście możemy to zmienić, uwzględniając także zależność jak dużo ma być FPS w momencie wykrycia ruchu a ile w przypadku braku ruchu przed kamerą.
Słowa kluczowe: kamerka PlayStation 3, PS3, kamera video, monitoring, raspberry pi, ubuntu mate, linux, wykrywanie ruchu, serwer wideo, streaming przez przeglądarkę